Kad će više ta proširena stvarnost i – hvala POKEMONI

Molim vas pročitajte ovaj dosadnjikavi, tehnički uvod ovog mog članka. Prava stvar je niže u tekstu, tiče se toga što će AR značiti za knjige, udžbenike i učenje! I zašto “hvala, Pokemoni”.

O proširenoj stvarnosti se priča već destljećima. Postoje odlične platforme (Blippar, Layar…) i gotova rješenja, i ogromne, najbolje, mega mogućnosti upotrebe u svrhu učenja… ali još nismo baš došli do toga. Ma još je i u big game marketingu, gdje se vrte ogromne novce, AR ušao tek lagano i tek se zahuktava.

Zašto ta tehnologija tako sporo dolazi?

Skupo je za male firme, a prebrzo, premoderno za velike sustave i troma školstva.

A trebamo ga, oh, kako ga trebamo čim prije – i to baš u školama. Zašto? Follow me – pliz – i kroz ove tehničke detalje 😀

Često brkamo pojam proširena i virtualna stvarnost, pa idemo malo razmrsiti zbrku.

Virtualna ide za tim da stvori potpuno virtualni svijet (ili snimi neki svijet, tamo negdje i pripremi za 3d tehnologiju virtualne stvarnosti), pa se vi sa svojim naočalama odvojite od ovoga svijeta i krenete u neki drugi, izmišljeni svijet.

Proširena stvarnost je kad gledaš stvarnost kroz kameru, a trigger / okidač (slika koja je postavljena u programu) aktivira neki unaprijed predviđeni sadržaj.

Recimo – kao na ovoj slici. Recite, putnici, recite turistički djelatnici – zar ovo nije super! !

Umjesto ovih tablica mogle bi biti fotke fine, mirisne hrane, mogli bi biti filmići o vašoj usluzi… crtići ili  3d crtići…

Mogli bi biti pokemoni  – samo što pokemoni, kaže ugledni stručnjak koji se AR-om bavi – nisu AR u pravom smislu riječi.

Oni su igrica vezana za lokaciju. Jer pokemoni ne iskaču kao rezultat triggera, nego se generiraju nekim drugim metodama.

Ali, dovoljno su blizu, nećemo cjepidlačiti. I dovoljno su popularni da potaknu brži razvoj AR-a i konačno, konačno da ozbiljnije uđu u sve sfere naših komunikacija. Zato – hvala, Pokemoni. Zbog vas sada svi guglaju što je AR. I uče se kako je koristiti 🙂

A evo što bi AR mogao značiti za knjige, udžbenike i učenje.

Evo, idemo krenuti sa satom povijesti koji bi s AR-om dobio, npr. ovo:

 

Zanemarite tehnička rješenja – danas je sve to dostupno aplikacijom koji dijete skine jednim klikom miša i gleda tako što uređaj stavi iznad knjige…

Dakle, umjesto apstraktnih opisa bitaka, načina života i jednostavnih slika odijela dječja će knjiga odvesti dijete u svijet kakav je nekad bio! Pogledajte onu rimsku kuću gore! Tako se uči, zar ne!

Ista je stvar sa zemljopisom. Zamislite kad bi trigger zemljopisne karte neke regije aktivirao video te zemlje, snimke, integrirao Google Earth snimke, zabavne dijelove videa koji su vezani uz način života te zemlje?

I matematika, pokusi iz kemije, elementi strojeva… biologija – zašto ne vidjeti te životinje, ne uroniti kroz dobro odabrane filmiće u njihov svijet… rekla bih da bi takvo učenje pomoglo djeci da stvarno shvate tu temu…

Uz jednu veliku ogradu – mislim da se NIKADA ono što se može prikazati kroz rad rukama, ono za što postoji način da se vidi u stvarnosti i doživi čulima, bez posredstva ekrana – ne bi smjelo djeci davati digitalno.

Proširena stvarnost je proširena u interesu ljudi, da da informaciju i prenese inače neprenesivo, nikako da uskraćuje djeci i odraslima užitak stvarnoga svijeta oko njih. AR treba gledati samo kao alat koji dopunjuje knjige, edukativne filmove… uranjanje u nestale svjetove i apstraktne koncepte koje video ponekad može dočarati stvarno plastično.

augmented-reality

AR bi knjizi vratila važnost – knjiga je sustav organizacije znanja, okvir koji objedinjava strukturu učenja, relevantne informacije, pisani tekst (o, bez dobrog jezika nema niti učenja i razvoja), slike, videa… vizualna pojašnjenja. Knjiga vodi svojim putem – a ovdje bi to bilo još čarobnije.

Internet zna biti svojeglav i odvesti vas gdje on hoće, pa nasurfate tko zna što (o djeci da ne govorimo). AR ponovno vraća kontrolu nad sadržajem za djecu na lijep način – okida samo one sadržaje koje je netko probrao i snimio za njih.

Eto, tako bih voljela kada bi jednom učitelji i profesori i umjetnici imali priliku stvoriti udžbenike i knjige koji bi očarali ljepotom, smislom i pameću… AR je divna prilika za to.

I na kraju disclaimer… vidjela sam kompanije koje koriste gužvu i produciraju slikovnice za malu djecu u kojoj se uče slova i brojevi. Nemojte. Neka dijete slaže kockice ili kamenčiće, gleda slova i reže ih iz kolaža… AR ima smisla samo za dohvatiti sadržaje koji nikako drugačije ne mogu biti dio našeg iskustva, ili nikako drugačije ne mogu biti dovoljno jasni – ili su toliko skupi da je izvođenje tog nekog pokusa nemoguće u školi… 

Tako da prije nego što kupujete AR slikovnice svojoj djeci ili učenicima, razmislite je li im to potrebno. Jer, ima stvarno divna proširena stvarnost, a zove se – vani 😀 Kamenčića za brojanje i ptica za gledanje i brežuljaka za crtanje koliko ti duša želi.

 

 

 

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s