Kako prepoznati medijsku / digitalnu manipulaciju – i zašto NIKADA ne kliknuti “samo da vidim što je to”

Facebook mi je danas ponudio oglas koji me naljutio.

Prvi impuls je bio valjda iz onog nasilnog, krokodilskog dijela mozga:

  • Ovo treba nekome prijaviti… ovo treba zabraniti.

Razumni dio mozga je nježno podsjetio:

  • Ne možeš ti toliko naprijavljivati (kome?), koliko manipulacije se može kreirati. DO TEBE JE. Pazi sebe – i nauči djecu!

Uza sva tijela & organe kontrole i zabrane – jedini tko nas doista može zaštititi smo mi sami. Kažu da ne tone brod jer je okružen vodom – tone onda kad dopusti vodi da uđe u njega. Isto je sa zlom i manipulacijom.

A ovaj oglas je definicija svega što je manipulativno i što NIKADA ne bismo smjeli kliknuti.

15644383_10210025511408576_1922933236_n

  1. Slika novca, naravno, apelira na onaj dio nas koji želi brzu zaradu, aktualizira potencijalni nedostatak, privlači nas – slikom, iluzijom, simbolizira našu želju da bi nas uvuklo u svoje interese. To je užasno ranjiva pozicija i zato vjerujem da treba izgraditi mentalnu branu prema naglim reakcijama temeljenim na emocijama.

2.Stvaranje osjećaja panike: brzo! Oduvijek se u prodaji stvara osjećaj hitnosti (još malo pa nestalo…). Mislim da se BRZO i HITNO može rezervirati za slučajeve kad nekom ide krv, kad vatra gori ili se netko u bazenu davi. Vijest na Internetu, reklama ili poruka ako su dobre, nisu hitne – nego bitne. Bitno, većinom, može čekati.

3. Svi pogledajte! – ovo nije informacija; ova komunikacija isključivo aktualizira emotivni, neracionalni dio mozga. Djeca općenito ne vole da im se naređuje, pa je možda dobro skrenuti pozornost da naređivanje od strane stranaca čije namjere ne znaju nauče ignorirati. Onaj tko ti želi dobro, želi da promisliš. I zna da nije sve za svakoga. 

4. “prije nego što se promijeni” – ovo je ucjena! Po mom, sad, ili nikako. Usluga, vijest ili servisi stranaca – neka se mijenjaju. Ako ne budu više tu, dobro. Imati vrijeme za razmisliti je, valjda, važnije nego kliktati kao sumant…Čak i da smo propustili nešto dobro, velik je Net, naći ćemo drugo. Radije nego upasti u nečiju zamku.

5. Skoro nitko u Hrvatskoj ne vjeruje da je ovo moguće – insinuacija. Kao, toliko je dobro, da je predobro. Moji klinci moraju znati da ako izgleda predobro da bi bilo istinito – vjerovatno nije istinito. A drugo – ova teza “skoro nitko” je prilično smjela, i ako pogledate ona je očito lažna. Nikakva studija koja bi rigoroznim metodama pokazala i dokazala koji broj ljudi ne vjeruje u ovo ili ono nije u pozadini ove izjave. U pozadini ove izjave je apeliranje na niže dijelove mozga, magične, bajkovite – znate zašto naivci u priči ispadnu naivci – jer povjeruju u nešto što nema razuma, nego je čisto magijsko obećanje.

6. Ako ste iz Hrvatske, ovo će vam biti najbolji dan u životu Obećanje nečeg fantastičnog privlači pažnju, naravno. Samo drugim riječima nudi ono što stalno nudi – panaceju. I bezočno se poigrava stanjem uma u nas – da nam je loše, da izlaza nema… postavljajući svoju prijevaru kao izlaz iz svega toga. Koliko je to podmuklo! I najbolji dan u životu? 

To nije zrelo razmišljanje koje nas štiti, to je uključenje nezrelog, imaginarnog dijela mozga.

5 RAZLOGA ZAŠTO NE KLIKNUTI NIKADA NA OVAJ OGLAS

  1. Jer su autori bezočni, lažu, manipuliraju i očito žele iskoristiti tuđu nevolju sebi na laku zaradu
  2. Jer dalje slijedi novi sloj manipulacija i sadržaja koji vas mogu opteretitit
  3. Jer čim kliknete, kažete Googleu / Facebooku – ovo mi se sviđa, hoću još – ignoriranje govori – neću ovo… a možete i prijaviti, izabrati opciju “sakrij ovakve sadržaje”
  4. Jer ne želite nabijati čitanost izopačenim sadržajima, koji onda temeljem popularnosti dobivaju ili npr. reklame sponzora (novac ide u krive ruke, a oni dobivaju snagu) ili ih Google češće plasira drugima
  5. Jer imate pametnija posla, recimo nazvati voljenu osobu ili prijatelja i samo zahvaliti i reći nešto lijepo. Vrijeme je jedini pravi kapital. Nemojte ga davati onome što ne vrijedi. Kliktati da se “čudimo budalama” čini nas ravnopravnim punopravnim budalama. Birate dobro, birajte sebe, svoje voljene. Kliktati na manipulativne sadržaje znači trovati se smećem. Ako ste spremni jesti iz smeća – zato da vidite što su budale bacite, onda možete kliktati i na ovako nešto. Ako niste, super. Jer mozak nije manje bitan od želudca.

I na kraju – djecu želim učiti da nema kruha bez motike. Internet obećava čuda, a mediji potenciraju priču o neljudskim uspjesima “startupa” i jutjubera. Dok je istina da je danas uspjeti lakše nego ikad, zaraditi moguće na puno načina (osim konvencionalnog posla) – istina je i da svaka takva zarada traži posvećenost, trud, rad, iskustvo, dugotrajno ulaganje.  I nikad, ali nikad nije “hitno”, nije “jedan klik od vas”. Laka lova je uvijek kriminalna lova.

Prosute slike novca, zadovoljenja raznih ljudskih potreba – one click away – su isti onaj bombon koji mami djecu u ruke manijaka. Ovo je kombi otimača vašeg mozga. Nemojte!

 

 

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s